Snurken, hoe kun je het voorkomen?

Snurken kan voor degene die naast de snurken tracht te slapen, een vreselijke lijdensweg worden. 's Nachts word je plotsklaps wéér wakker door het indringende gesnurk, waar in veel gevallen oordopjes niet tegenop kunnen. Het kan leiden tot agressieve gevoelens jegens de snurker; je kunt hem/haar wel iets aandoen, bij wijze van spreken, als je voor de zóveelste keer niet kunt slapen door je partner. Hoe kun je snurken nu eigenlijk voorkomen? Want er bestaan wel degelijk goede oplossingen tegen snurken

Stop snurken!

Vanuit diverse invalshoeken valt er iets te doen aan snurken:

  • Snurken voorkomen: stappen die je kunt ondernemen ter preventie van snurken. Denk bijvoorbeeld aan gewicht verliezen, afvallen. Niet meer op de rug slapen; zo kunnen ingenaaide tennisballen in de nachtkledij bijvoorbeeld preventief werken. Stoppen met spierverslappers nemen (medicatie, echter altijd in overleg met de arts), maar ook roken en alcoholische consumpties nuttigen voor het slapen gaan bevorderen snurken. Gebruik deze middelen bij voorkeur niet. 
  • Medicatie gebruik: bepaalde groepen medicatie zorgen voor snurkvermindering. Denk hierbij aan Astmatische medicatie, maar ook "snurk tabletten" en "snurkspray" werken preventief. Informeer altijd eerst bij uw huisarts voordat u dergelijke middelen gebruikt. 
  • Overige hulpmiddelen: er zijn allerhande hulpmiddelen specifiek ontworpen om snurken tegen te gaan, zoals: anti-snurkkussens, rug- en hoofdbanden en snurkbeugels, ook bekend als MRA beugel, deze is in de mond te dragen.