Afvallen met een koolhydraat dieet

Koolhydraten zijn ware boosdoeners als je wilt afvallen. De energiedragers worden door het lichaam opgeslagen wanneer de koolhydraten niet gebruikt worden. Dit betekent dat er vet gaat ophopen als je teveel koolhydraten nuttigt. Afvallen is dus mogelijk als je niet teveel koolhydraten eet. Met een koolhydraatarm dieet is dit mogelijk.

Snelle energie

Koolhydraten voorzien je lichaam snel van energie. Dit is fijn wanneer je wilt gaan sporten, maar is gevaarlijk als je de energie niet direct gaat gebruiken. Dan hoopt het zich namelijk op als vet. Dit betekent dus dat je aankomt. Koolhydraten zijn in dit geval dus een gevaar voor je. Zorg er daarom voor dat je te allen tijde niet teveel koolhydraten binnenkrijgt. Dit voorkom je door veel pasta, chips en aardappels te eten. Maar ook in snoep en banaan zit veel koolhydraten. Wend je liever tot andere bronnen van energie. Lees hieronder daar meer over.

Eiwitten in plaatst van koolhydraten

Waar koolhydraten snel hun energie afleveren, geven eiwitten veel constanter en langzamer hun energie af. Dit zorgt er niet alleen voor dat je lichaam de hele dag een constante bron van energie heeft en daarom niets hoeft op te slaan, het zorgt er ook voor dat overtollige vertreserves aangesproken worden. Dit houdt dus in dat je vet verliest en daarmee afvalt. Eiwitten zijn dus een veel gezondere bron van energie dan koolhydraten. Hier kun je rekening mee houden door je te wenden tot een eiwitdieet. Hierin zitten relatief veel eiwitten en weinig koolhydraten. Uiteraard krijg je met een goed uitgebalanceerd eiwitdieet ook wel koolhydraten binnen, maar wel veel minder dan bij een normaal eetpatroon. Dit voorkomt overgewicht of doet je snel afvallen. Hoeveel je binnen een week af kan vallen hangt uiteraard van verschillende factoren af. Denk bijvoorbeeld aan huidig gewicht, beweging en aanleg.