5 Tips om gezonder te eten

Gezond eten is enorm belangrijk voor de geestelijke- en lichamelijke gezondheid. Nu het nieuwe jaar alweer een tijdje geleden van start is gegaan, hebben veel mensen het goede voornemen om gezonder te gaan leven. Zeker nu in tijden van corona is dit belangrijker dan ooit. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Nu we veel onzekerheid ervaren en tevens verveling door de langdurige lockdown, is het wel heel aantrekkelijk om stiekem extra lekkers te eten. Coronakilo’s is het afgelopen jaar zelfs een bekend woord geworden. Juist nu terwijl overgewicht één van de belangrijkste risicofactoren is bij een besmetting met het nieuwe coronavirus. Daarom is het noodzakelijk om hier snel verandering in te brengen. Maar hoe pak je dat aan? Hier vind je 5 tips om gezonder te gaan eten.

1. Online boodschappen bestellen

Ons leven is het afgelopen jaar veel drukker geworden. Naast thuiswerken, moeten we in veel gevallen ook de kinderen onderwijzen en het huishouden doen. Dit zorgt ervoor dat je vrijwel alles maar half kunt doen en het niet lukt om alle ballen in de lucht te houden. Gezond eten komt dan al snel op de laatste plaats. Je bent al enorm blij als de dag erop zit en alles gedaan is. Ook nog eens boodschappen doen, staat dan niet op je prioriteitenlijstje. Daarom is online boodschappen bestellen tegenwoordig zo verstandig. Zo heb je altijd boodschappen in huis en kun je altijd eenvoudig en snel iets voedzaams bereiden. Zo voorkom je snellere en ongezondere maaltijden.

2. Plan vaste voedingsmomenten in

Eet vooral niet de gehele dag door, maar plan vaste voedingsmomenten in. Denk hierbij niet alleen aan de drie hoofdmaaltijden, maar hou ook rekening met circa drie tussendoortjes. Wees je bewust van wat je eet. Nuttig de maaltijden dan ook niet voor de televisie of tijdens het werken, maar ga er echt voor zitten. Zo ben je ook sneller bewust van het feit vol te zitten en ben je minder geneigd om jezelf vol te eten.

3. Drink meer water

Elke dag 1,5 liter water drinken is de eerste stap naar gezonder eten en drinken. Haal bij voorkeur bronwater bij Foodmarkt.com als je dit lekkerder vindt drinken. Het kan sowieso geen kwaad om enkele flessen in huis te hebben, zodat je deze regelmatig bij kunt vullen. Zo zie je direct hoeveel je precies drinkt en wat er nog nodig is om aan de 1,5 liter te komen. Door meer water te drinken, zit je sneller vol en hou je je vochtbalans stabiel. Dat is beter voor de gezondheid én voorkomt overeten.

4. Begin met een gezond ontbijt

Het ontbijt is een belangrijk onderdeel. Dit is dé maaltijd die je stofwisseling activeert. Door gezond en voedzaam te ontbijten, voorkom je dat je tussentijds gaat snoepen en blijft je stofwisseling goed. Hierdoor ervaar je ook minder ongemak en problemen met de darmen. Sta daarom circa tien minuten vroeger op om een lekker en voedzaam ontbijt te bereiden. Denk hierbij aan kwark met fruit, havermout of bruin brood met fruit of rauwkost als beleg.

5. Voldoende bewegen

Ook in de coronatijd blijft het belangrijk om voldoende te bewegen. Kom daarom af en toe uit je luie stoel en deel mee aan sportsessies via YouTube of ga buiten een rondje hardlopen of een stukje fietsen. Zo blijf je in beweging, stimuleer je je stofwisseling en kom je minder snel in gewicht aan.