Afvallen door krachttraining, voeding & rust

De drie belangrijkste peilers als je (blijvend) wilt afvallen

Regelmatig bewegen, veel groenten eten (spinazie vooral) en op tijd naar bed. Dit krijgen we ons hele leven al te horen van onze ouders toch? We weten wel dat dit belangrijke factoren zijn die bepalen of je een gezond lichaam hebt, of veel te zwaar en niet fit bent. Toch wil ik in dit artikel wat dieper ingaan op de drie belangrijkste peilers als je (blijvend) wilt afvallen. Ik zeg er bewust blijvend bij, want ik geloof niet in een crash dieet, omdat dit maar 1 van de 3 peilers aanpakt. Tijdelijk.

Krachttraining

De eerste peiler om af te vallen is krachttraining. Wanneer je de spieren in je lichaam traint, zullen deze in rust meer calorieën gaan verbranden. Dat betekent dus dat je meer afvalt, zelfs terwijl je niet op dat moment sport. Je verhoogt door meer spiermassa als het ware de calorie-behoefte van je lichaam. Het advies is om 3 a 4 dagen per week te trainen voor maximaal resultaat en om de spiergroepen in de juiste combinatie te trainen. Toen ik zelf begon met krachttraining had ik echt geen idee wat ik aan het doen was en tilde ik maar gewoon wat ijzer op in de sportschool. Inmiddels het ik het boek Gespierde God download en dit 130-pagina's tellende boek heeft me alles geleerd wat ik nu weet over de indeling van mijn trainingen en de combinatie van de verschillende spiergroepen.

Voeding

Als je heel veel krachttraining doet, maar je past je eetpatroon niet aan dan zul je geen maximaal resultaat behalen. Je bouwt dan wel spieren op maar die ga je niet zien omdat er een laagje vet overheen zit. Het is dus belangrijk dat je zo gaat eten dat je vet gaat verbranden, zonder dat je de hele dag een hongergevoel hebt. De drie belangrijkste voedingsstoffen zijn eiwitten, complexe koolhydraten (die er langer over doen om te verteren) en onverzadigde vetten. 

Rust

De laatste, en misschien wel de meest belangrijke factor als je wilt afvallen, is rust. Het gaat dan zowel om de rust tussen de oefeningen in je training, als tussen je trainingsdagen en ook je nachtrust. Veel beginnende krachttrainers denken dat meer trainen beter is. Ze geven dan hun lichaam geen rust en geen gelegenheid om te kunnen herstellen omdat ze gelijk iedere dag uren in de gym gaan staan knallen. Spieren groeien in rust wanneer ze herstellen, niet wanneer je ze traint. 

Zelf een training- en voedingsschema maken

Er staan talloze training- en voedingsschema's online maar het is nog veel beter om er zelf een te maken. Jij weet het best wat bij je past, welke producten je wel/niet lust en welke apparaten er aanwezig zijn in jouw sportschool. Daarom adviseer ik je het boek van Glenn Goossens (Gespierde God) aan te schaffen, mij heeft dit enorm geholpen. Omdat ik zo enthousiast was heb ik ook een Gespierde God review geschreven (met gratis samenvatting) die je kunt lezen.