Anti-snurk maatregelen

Dat snurken een vervelend probleem kan vormen zullen vele Nederlanders kunnen beamen; jaarlijks leggen vele mensen een bezoek af aan de huisarts, in de hoop dat deze met een passende oplossing komt. Degenen die ’s nachts daarbij ook nog een wakker schrikken vanwege ademhalingstekort, doen er verstandig aan zichzelf te laten onderzoeken op slaapapneu. Door het stokken van de adem schrikt men uiteindelijk op de duur wakker, maar dit geheel kan beangstigend overkomen, vooral op de partner die bemerkt heeft dat de ander niet doorademt.

Snurken. Wat nu?

Hebt u geen last van slaapapneu, maar wel van (luid) snurken, dan zijn er diverse hulpmiddelen beschikbaar om het snurken zoveel mogelijk te beperken. U kunt zelf maatregelen nemen om snurken tegen te gaan, want snurken ontstaat vrijwel altijd indien men met de mond open op de rug slaapt, of bij neusverkoudheid.

Anti-snurk maatregelen:

  • Zorg dat u op uw linker- of rechterzijde een slaappositie aanneemt. Achter uw rug plaatst u een stevig kussen. Op deze wijze bemoeilijkt u het uzelf om ongemerkt op uw rug te slapen tijdens de slaap.
  • Neusverkouden? Ook hier geldt; tracht op uw zijkant te slapen en zorg d.m.v. een neusspray, of LUUF balsem wat u op uw borstkast aanbrengt, dat u zoveel mogelijk lucht krijgt om vrijelijk door uw neus te kunnen ademen.
  • Slechte leefpatronen kunnen ook bijdrage leveren aan snurken; zwaarlijvigheid, teveel koffie, sigaretten of alcoholische dranken nuttigen zorgen eveneens voor snurken.
  • Het gebruik van een snurkbeugel helpt abrupt bij het tegengaan van snurken. Er zijn verscheidene snurkbeugels verkrijgbaar op de markt, evenals de prijzen: van ca. 30 euro, tot wel 1000 euro. In het laatste geval gaat het dan voornamelijk om snurkbeugels op maat gemaakt.

Overig: