Wat je tegen een slechte nachtrust kunt doen

Er zijn nogal wat mensen die hun nachtrust als slecht bestempelen. En dat is hartstikke vervelend, want overdag wil je gewoon goed functioneren zonder de ene naar de andere kop koffie te moeten drinken om wakker te blijven. Dat is natuurlijk geen oplossing! Dus daarom is het goed te weten wat je zoal kunt doen om een slechte nachtrust tegen te gaan.

Drink avonds geen cafeïne houdende dranken

Cafeïne houdt je wakker, het is niet voor niets dat veel mensen overdag koffie drinken om een oppepper te krijgen. En precies die oppepper wil je niet op het moment dat je naar bed toe gaat. Daarom is het goed om als uitgangspunt te nemen dat je na het avondeten geen cafeïne houdende dranken drinkt.

Zorg voor een donkere slaapkamer

Lichtbronnen kunnen je nachtrust verstoren. Dus zorg in ieder geval dat je verduisterende gordijnen in je slaapkamer hebt. Andere lichtbronnen, zoals een nachtlampje of een wekkerradio, kun je beter niet in je kamer hebben. Er wordt zelfs gesuggereerd dat een mobiele telefoon vlak naast je bed nadelige effecten heeft op je slaap.

Zorg voor een goed bed

Anders dan vaak gedacht wordt, is het niet zozeer je bedbodem maar het matras dat het meeste effect op je nachtrust heeft. In de praktijk is het alleen zo dat veel mensen bijvoorbeeld bij de IKEA of een andere grote winkelketen een matras kopen, zonder zichzelf eerst goed te laten adviseren over welk matras nu eigenlijk het beste bij hen past. Daarom is het aan te raden om bij een beddenspeciaalzaak langs te gaan. Hier werken medewerkers met veel kennis. Een goed voorbeeld van een dergelijke winkel is Engering Slaapcomfort uit Den Haag.

Beperk ‘s avonds het beeldscherm gebruik

Beeldschermen geven blauw licht af, je hersenen worden daar actief van, waardoor ze denken dat het dag is en je dus niet hoeft te gaan slapen. Zelfs al weet je dat het ‘s avonds is en het tijd is om te gaan slapen, dan nog kunnen je hersenen roet in het eten gooien als je vlak voor het slapen gaan naar een tv-scherm of je mobieltje hebt zitten kijken. Het is daarom aan te raden om op apparaten waarop dat mogelijk is een blauw lichtfilter te zetten. Op die manier kan het blauwe licht je hersenen niet meer in verwarring brengen.

Doe vlak voor het slapengaan een aantal Yoga oefeningen

Het is niet zonder reden dat Yoga de afgelopen jaren enorm populair is geworden in Nederland. Door ons drukke bestaan worden we soms gek van alle gedachten die door ons hoofd heen schieten. Yoga kan eraan bijdragen dat je rustiger wordt en daardoor meer ontspannen het slaapproces ingaat.

Schrijf je hoofd leeg voordat je gaat slapen

Door de drukte van de dag kunnen er ‘s avonds tijdens je ontspanningsmoment ineens allerlei gedachten opkomen van dingen die je nog moet regelen die je niet mag vergeten. Door deze dingen op te schrijven hoef je er niet meer aan te denken en kun je ontspannen naar bed gaan. Mocht er als je in bed ineens een gedachten door je hoofd schieten die je niet mag vergeten, schrijf dat dan direct op, zodat je je slaap weer snel kunt hervatten.

Wat is jouw tip?

Hoewel we een aantal waardevolle tips met je hebben gedeeld om de kwaliteit van je nachtrust te verbeteren, zal het ongetwijfeld zo zijn dat we er een aantal niet hebben genoemd. We nodigen je dan ook graag uit om jouw tip met ons en onze andere lezers te delen!

Deze advertorial is geplaatst door (Sjoerd Hansen), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.